Een spannende trip naar blanche marie / Apoera - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Nicolette Woering - WaarBenJij.nu Een spannende trip naar blanche marie / Apoera - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Nicolette Woering - WaarBenJij.nu

Een spannende trip naar blanche marie / Apoera

Blijf op de hoogte en volg Nicolette

28 September 2014 | Suriname, Paramaribo

Naar 2 middagen gezellig bij Feyenoord op de bank te hebben gezeten, oud spelers die voetbalkamp hadden georganiseerd voor de kids. Goed iniatief en de spelers lieten de kids zien wat discipline en liefde voor het spel was, heb er erg van genoten. Ook vroegen ze ons of we donderdags met ze kwamen borrelen en daarna met hun op stap gingen in Paramaribo. Helaas dat feest ging niet door, ik ging donderdags aan onze 4daagse trip met Jori, Leonie, Nohemi, Lize, Sara en kathleen en Lisa. Aangekomen bij vertrek punt, bleken er nog 4 mensen boven de 50 mee te gaan. Gezellig, er werden 3 jeeps in geladen en de reis kon beginnen. Om kwart over 8 vertrokken we, wij zaten in een witte toyata bus jeep die op het eerste oog leek op een wrsk wat deze reis niet ging overleven. naar 2 uur gingen we ontbijten. Ongeboren kip op brood zoals de gids ons vertelde, haha. Op een gegeven moment veranderde het asvalt in bauxiet weg, wat vooral stoffig en oranje was. Zonder enig idee ging iedereen slapen met de ramen open. Bij de stop bij de lunch heeft iedereen mekaar vierkant uit gelachen zonder grappen alles was oranje haren,kleren, huid, plekken waar de zon niet schijnt. En dan in vooruitzicht dat we nog 4 uur naar de lunch moesten rijden. Naar 2 x te stoppen en me longen oranje van het stof happen zijn we aangekomen bij de slaap plaatsen van blanche marie, het was rond 6 iedereen was moe en oranje. En hebben daarna met ze allen de shampoos en schrob spullen bij een gepakt en zijn als echte jungle meiden in de rivier gaan dobberen. We voelden ons heel fris voor begrippen in de jungle, hebben onze hangmatten een plaats gegeven en hebben gewacht op het heerlijke avond maal van onze gids, hebben nog wat na gepraat en was het tijd om naar bed te gaan. Ik was eindelijk geparkeerd in me tent hangmatje tot ik plots en 2 poses op de grond belande en naast me hoorde ik het van Lisa en Liza ook een kreet. Ze hadden ons met ze 3e aan een spijker gehangen, niet handig want ik slinger als een bosaap in me hangmat. Gids was bezig onze hangmatten weer goed te hangen komt er van de andere hangplaats een kreet, knal de balk was door gebroken, hun lagen met ze 6e met de grond te knuffelen. Geen gewonden dus ik vind het hilarische. Eindelijk was het tijd op de slapen. Mijn 1e nacht in de hangmat was weinig succes, ik hing bij de rand vlak bij de jungle, ik heb wel 30 verschillende geluiden gehoord en heb daardoor niet lekker kunnen slapen, maargoed kleinig heidje hou je.
We zijn de hele ochtend gaan zwemmen in de blanche marie watervallen, heerlijk fris water en prachtige uitzicht. We zijn jeeps gestapt om onze reis te vervolgen over een jungle weg, waar je om de 5 minuten met je hases het plafon knuffeld vanwege een dik gat. Prima om te slapen dus, not. Een reis van 3 uur zeiden ze, halve wege stond de voorste auto stil en rende weg met ze jacht geweer, hoorde 2 schoten en hij kwam terug met een boskip (echte naam ben ik even vergeten haha) maar was dus een grote zwarte kip achtige. Hop achter in de truck en door met de geit. Even later stond de truck weer stil maar nu was de 2e auto verdwenen, we kwamen dichterbij en schrokken ons de pleuris, de auto lag op zijn kant in de berm, hangend tegen een boom gered van het ravijn. Gelukkig iedereen voor zover ongedeerd, met 2 trucks die jeep eruit, klapband. Even snel vervangen en door. Even extra uur vertraging. Aangekomen aan een open plek aan het water beschut door paar bomen. Back to basic, dit was ons onderkomen van de komende nacht de jeep die een dak rek heeft werd in het midden geplaatst en daar werden de hangmatten aan een kan aan gevestigd en andere kant aan boom. We kregen een heerlijk maal op hout vuur klaar gemaakt en de kip die we gevangen hadden werd kaal geplukt en schoon gemaakt. Daarna gingen we jagen, veel dieren gezien gelukkig niks gevangen haha. Slapen ging me zeer goed af in de open natuur onder een prachtige sterren hemel waar liefst de helenacht naar zou willen kijken. En met Jori naast me die ze zo dicht met de hangmat bij me hadden geknupt dat we de helenacht knus tegen elkaar aanlagen. 'S morgens werd ik wakker met een piranha voor me neus, Randy een van de mannen die mee was als gids was piranha aan het vangen, ik heb ontbeten en heb ook nog een poging gedaan, geen pirhana maar wel een boot een takje een een blad uit de boom -_-. We gingen onze weg vervolgen naar Apoera 4uur lang, dit keer zonder ongelukken etc. Aangekomen daar hebben weer lekker en groeps baddering in de rivier gehad en zijn naar indianen geweest gevoetbalt met de plaatselijke kids. Naar het eten was het ons opmaken voor een feestje in het dorp, was super gezellig al stelde het geen donder voor haha. Aangekomen in onze hangmatten was het tijd voor een afterparty en we lachen dicht bijelkaar. Leek wel een complete apenkooi in karoake bar. Volgende ochtend alle zooi bij elkaar gepakt want we hadden nog een rit van 9 uur te gaan. Verslagen zaten wij allen in de auto, wetende dat we thuis zouden komen meteen oranje laag foundation en een berg vieze was en ee hoopje vermoeidheid, onderweg 2 klapbanden gehad, de laatste reserve zater onder en die heeft het godszeidank vool gehouden naar de bewoonde wereld, anders stonden wij daar nog in de jungle te strunen, geen telefoon een weg war nauwelijks iemand langs komt, ik zag ons al staan. De jeep die de klapbanden had gehad kon niet verder rijden oftewel wij zaten met 10 man in onze jeep, lekker knus. Van 11 tothalf 11 aan reizen geweest. Moraal van het verhaal, als ziet je jeep eruit als niks, hij was uiteindelijk het sterkste! Een geweldige spannend trip met een hoopje geweldige mensen!

  • 02 Oktober 2014 - 00:00

    Jori Van Hees:

    Haha heeel geniaal beschreven Nico!
    Het was een top weekendje, ondanks alles!

  • 02 Oktober 2014 - 00:00

    Jori Van Hees:

    Haha heeel geniaal beschreven Nico!
    Het was een top weekendje, ondanks alles!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nicolette

Actief sinds 11 Aug. 2014
Verslag gelezen: 188
Totaal aantal bezoekers 5345

Voorgaande reizen:

16 Februari 2016 - 10 Mei 2016

Backpacken door Thailand & Indonesia

11 Augustus 2014 - 31 December 2014

Vrijwilligers werk in Suriname

Landen bezocht: