trip naar de jungle apiapaatie - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Nicolette Woering - WaarBenJij.nu trip naar de jungle apiapaatie - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Nicolette Woering - WaarBenJij.nu

trip naar de jungle apiapaatie

Blijf op de hoogte en volg Nicolette

28 Augustus 2014 | Suriname, Paramaribo

Daar gingen we in de auto met 3 spanjaarden 2gidsen en wij onderweg naar de prachtige jungle. Naar 3 uur rijden moesten we overstappen in een houten kano waar we lekker opgepropt met 23 man plis de vele bagage. Af en toe schepte we water in de boot, wel even lekkere verkoeling.
Na 4 uur langs de Suriname rivier te hebben gevaren en een houten kont van hier tot Nederland te hebben gekregen kwamen we aan op een eilandje midden in de rivier. Dit was ons verblijf van 2 nachten, het begon al te schemeren. We hebben gauw even verkoeling gezocht in de rivier en even het eilandje bekeken, er woonde 1 gezin.
Het is hier normaal dat een man meerdere vrouwen heeft. Bizar, dat zie je alleen op tv. We hebben ons schattig nirt comfortabele hutje gecheckt. En de gids had eten voor ons gemaakt. Het was heerlijk, ze eten hier heel veel kip, rijst, nasi en nog een aantal typische surinaamse gerechten. Naar het eten werden we gelijk in het diepe gegooit, we gingen in het donker de jungle .
Wij met onze action zaklampjes een angst voor spinnen strunen door de dichte jungle, onze gids een jongen vande stam wist de weguit zijn hoofd, bijzonder hoor.
Naar een hoop insect en slangen was daar het moment van de waarheid een spin, het was niet eens een vogel spin maar wel een vies grote en zo kneiter snel.. brrr. We hebben ook nog een kaaiman gevangen en de jongen van de stam had nog op een kat achtige geschoten, gelukkig was het mis... al die verschillende bomen struiken en planten, indrukwekkende!
De spanning was ik totaal vergeten en had het naar me zin in de jungle. Daarna mochten we lekker slapen in ons hutje onder de spinnen hemel, wat een angst heb ik overwonnen. De volgende ochtend vroeg op voor een druk programma hebben eerst lokaal dokterpostje bekeken, daarna zijn we de jungle weer in gegaan om ander half uur naar de ananas berg te lopen. Das een granieten berg waar haast niks groeit behalve ananassen en cactussen die uitzicht heeft over de jungle. Wauw er was geen einde te bekennen aan de jungle.
Weer anderhalf uur terug gelopen zijn we met de houten kano verder die rivier op gegaan naar een stroom versnelling om daar te gaan raften, geweldig wat is dat gaaf. In de suriname rivier leven dus piranhas heb er gelukkig niks van gemerkt, ze wouden nog een vangen maar ze wouden niet bijten, he is het mogelijk.
Naar het avond eten zijn we bij een stam geweest het stamhoofd was overleden, en daar vierde ze dan 2 maand feest bijna elke dag. Dit omdat ze geloven dat hij nog eerst 2 maand slaapt. Heel bijzonder, we werden verschrikkelijk vriendelijk ontvangen en de bevolking wouden flink met ons dansen. (Heb nog een cursus soepele heupen nodig).
We hebben bier met ze gedronken hebben tot wel half 2 met ze gefeest. Daarna hebben we bij het kamp nog even naagepraat over de trip bij de rivier op de warme stenen, wat een ontspanning en de sterren zijn hier zo geweldig mooi. Daarna mochten we helaas nog een paar uurtjesonder onze spinnen hemel vertoeven om vervolgens vroeg de reis voort te zetten richting Parimaribo stad.
Daar hebben de meesten van ons weinig van mee gekregen, want we hadden weinig slaap gehad en de boot en de auto waren prima te slapen. En trip in de jungle staat ervoor mij zeker nog een keer op, het was geweldig.